Ten tekst przeczytasz w 9 min.
Ogólnie o drogach, przepisach ruchu drogowego i kulturze jazdy
Drogi w Portugalii zasadniczo są w dobrym stanie, dlatego ciężko znaleźć tutaj zniszczone fragmenty. Sieć autostrad jest bardzo rozbudowa, ale w kraju istnieją mega skomplikowane systemy płatności za nie. Dlatego polecamy zapoznanie się z nimi w dalszej części artykułu. Portugalia to kraj górzysty zatem występuje tu sporo wąskich dróg górskich, na który czasami występuje ruch naprzemienny.
Portugalczycy jeżdżą dostyć brawurowo i agresywnie, ale daleko im do Hiszpanów czy Włochów. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na wszędobylskie skutery, ich kierowcy nie mają w zwyczaju przestrzegania przepisów. Klaksony są tu używane często i czasem nic nie oznaczają. Policja Portugalska jest skrupulatna i często dobrze posługuje się językiem angielskim. To co może zdziwić to kontrola Esquadra de Turismo czyli specjalna policja portugalska, która powołana została do „obsługi” turystów.
W dużych miejscowościach Lizbona czy Porto zdarzają się przypadki kradzieży wartościowych przedmiotów z samochodów.
Drogi w Portugalii można uznać za bezpieczne.
Dopuszczalna ilość alkoholu – 0,50 ‰
Osoby posiadające prawo jazdy krócej niż 3 lata mają obniżony limit do 0,2 ‰.
Ograniczenia prędkości
Teren zabudowany | 50 km/h |
Poza terenem zabudowanym | 90 km/h |
Drogi ekspresowe | 120 km/h |
Autostrady | 120 km/h |
Wyposażenie pojazdu
Światła 24 h | Tylko w nocy i przy złych warunkach pogodowych |
Pasy bezpieczeństwa | TAK |
Kamizelka | Tak, dla wszystkich pasażerów |
Apteczka | Zalecana |
Trójkąt | TAK |
Gaśnica | Zalecana |
Linka holownicza | Nie ma specjalnych przepisów |
Koło zapasowe | Nie ma specjalnych przepisów |
Żarówki zapasowe | Nie ma specjalnych przepisów |
Opony zimowe | Nie ma specjalnych przepisów |
Inne przepisy
- Nie można spać w kamperze poza wyznaczonymi miejscami, ale w osobówce można.
- Dzieci do 12 lub wzroście poniżej 135 cm muszą mieć foteliki.
- Bardzo surowe przepisy dotyczą ubezpieczenia OC. Brak polisy to nawet 2500€ mandatu i drugie tyle dodatkowych opłat.
Opłaty drogowe
Drogi w Portugalii są darmowe, ale obowiązują opłaty na autostradach. System opłat stworzony przez Portugalczyków to prawdziwe mistrzostwo świata w negatywnym tego słowa znaczeniu. Stopień skomplikowania przekracza wszelkie normy, dlatego opis działania systemu podzielimy na dwie części. W pierwszej kolejności opiszemy zalecany przez na sposób płatności, a następnie zagregujemy w jakiś sposób całość.
By móc zrozumieć działanie sytemu trzeba najpierw uświadomić sobie pewną rzecz. Portugalia to kraj w który duża część autostrad to drogi prywatne lub publiczno-prywatne na których powstały różne systemy poboru opłat. Zasadniczo sposób pobierania opłat dzieli się na 3 rodzaje:
- Brak opłat – to sieć autostrad i dróg ekspresowych na których opłat się nie pobiera.
- Pobór manualny – to autostrady z tradycyjnym manualnym poborem opłat na których znajdują się bramki przelotowe lub biletowe.
- Pobór elektroniczny – to autostrady na których istnieje tylko elektroniczny sposób pobierania opłat, więc nie istnieją bramki.
Problem polega na tym, że na stosukowo nie długim odcinku autostrady system ten może zmienić się kilka razy. Dlatego należy mądrze wybrać system opłat.
Najważniejsze to nie wjechać na tak oznaczoną drogę bez żadnego aktywnego elektronicznego systemu poboru opłat za autostrady, ponieważ kary są dotkliwe.
Istnieje ścieżka awaryjna, ale o niej później.
Zalecany przez nas sposób płatności – EasyToll
System EasyToll to naszym zdaniem najprostszy system poboru opłat elektronicznych, ale i tak posiada on pewne absurdy o których trzeba wiedzieć, aby się nie zdziwić. Ten system wymaga rejestracji na stronie https://www.portugaltolls.com/en#easytoll tablic rejestracyjnych oraz karty płatniczej VISA lub MasterCard. Z karty tej będą pobierane opłaty za przejazdy autostradami z elektronicznym poborem opłat. System ten NIE pozwala jednak przejechać przez bramki na których istnieje manualny system poboru opłat, więc tam płacimy gotówką lub kartą.
Rejestracja w systemie EasyToll odbywa się w językach nie polskich i wymaga podania numeru tablic rejestracyjnych, adresu email oraz danych karty płatniczej.
Po rejestracji na email przyjdzie numer identyfikacyjny. To bardzo ważny numer, ponieważ tylko on pozwala na dalsze zarządzanie kontem w systemie!
Za samą rejestrację zapłacimy 0,74 €. Rejestracja (opłata) jest odnawiana automatycznie co 30 dni o ile korzystamy z autostrad.
Gdy już się zarejestrujemy możemy od razu korzystać w Portugalii z elektronicznym systemem poboru opłat. Wysokość opłat jednak zależy od wielu czynników, dlatego nigdy do końca nie będziemy wiedzieć ile zapłacimy. Ważne by wiedzieć, że każdego dnia o ile korzystamy z autostrad po rejestracji zapłacimy 0,32 € ekstra dodatkowej opłaty. Ta opłata nazywa się elegancko opłatą administracyjną za podróż. Opłaty są pobierane bezpośrednio z karty, więc należy mieć na niej środki. Pobranie pieniędzy następuje czasem po kilku dniach.
System pozwala na wyrejestrowanie się z tego systemu, ale by to zrobić należy posiadać wspomniany wcześniej numer identyfikacyjny. Jeśli go zgubisz zostaniesz w systemie przez 12 miesięcy.
Zęby było bardziej absurdalnie to system EasyToll oprócz strony www można aktywować także w jednym z 4 punktów stacjonarnych w specjalnych automatach i znajdują się one w poniższych miejscach:
- A28, Viana do Castelo – stacja benzynowa.
- A24, Chaves/Veribn.
- A25 Alto de Leomil – stacja benzynowa.
- A22 Castro Marim.
Inne systemy elektroniczne
Już poprzednim rozdziale widać, że drogi w Portugalii to ciężki kawałek chleba. Tu przedstawimy po krótce inne sposoby płatności, ale nie korzystaliśmy z nich i nie wiemy czy działają. 😉
- TollCard – to prepaid na autostrady elektroniczne o wartości 5€, 10€, 20€ lub 40€. Kupioną kartę w miejscach oznaczonych jako TollCard (kioski, stacje benzynowe, poczta, informacje turystyczne oraz online) rejestrujemy za pomocą SMS lub na stronie www.tollcard.pt. Możemy jeździć po autostradach do wyczerpania środków na karcie. Jeśli przypadkiem przekroczymy środki to kupujemy nową kartę i po rejestracji nasz debet zostanie spłacony. Karta posiada rok ważności i nie działa na bramkach z manualnym poborem opłat. Nie ma możliwości niewykorzystanych środków. Kupno karty za 5 czy 10€ naszym zdaniem nie ma racjonalnego bytu. Ten system można jednak wykorzystać jeśli przypadkiem zapomnimy o opłacie.
- TollService – także pewnego rodzaju prepaid, który nie działa na bramkach manualnych. Ten prepaid kupimy online https://www.ctt.pt/ lub w 4 innych punktach stacjonarnych i posiada dwa warianty:
- 3 dni za 20€ nieograniczonego poruszania się po autostradach elektronicznych, ale na manualnych i tak płacimy.
- wybrany odcinek, czyli kupujemy przedpłacony bilet na wybrany odcinek drogi.
- Via Verde Visitas – to wersja poboru opłat z urządzeniem dla obcokrajowców. Działa to następująco wypożyczamy urządzenie na okres nie dłuższy niż 90 dni. Miejsca gdzie możemy to urządzenie wypożyczyć znajdują się pod adresem https://www.viaverde.pt/ferramentas/mapa-de-servicos. Strona działa tyko po Portugalsku, ponieważ wiadomo, że to specjalna opcja dla obcokrajowców. Urządzenie parujemy z naszą kartą płatniczą i pieniążki są potrącane automatycznie. Zaletą urządzenia jest to, że przez bramki z manualnym poborem opłat przejeżdżamy bez zatrzymywania się. Koszt wypożyczenia urządzenia to 6€ za pierwszy tydzień i 1,5€ za każdy kolejny.
Autostrady z wyłącznie elektronicznym poborem opłat
Drogi w Portugalii z wyłącznie elektronicznym poborem opłat prezentujemy na poniższej mapie. Mapa pochodzi z ulotki informacyjnej EasyToll. Na czerwono autostrady tylko z elektronicznym poborem opłat:
- A27/IP9: Viana do Castelo – Ponte de Lima
- A28/IC1: Viana do Castelo – Porto
- A4: Variante Sul de Bragança
- A24/IP3: Vila Verde da Raia (granica z Hiszpanią) – Viseu
- A4: Matosinhos – Águas Santas
- A41/IC24: Perafita/Freixieiro – Sêroa (Oeste)
- A42/IC25: Sêroa (Oeste) – Lousada
- A17/IC1: Estádio de Aveiro – Mira – Autoestrada do Litoral Centro (między Mira i Aveiro)
- A25/IP5: Albergaria-a-velha (A1/IP1) – Vilar Formoso (granica z Hiszpanią)
- A29/IC1: Miramar – Angeja
- A23/IP6: Torres Novas – Guarda
- A13/IC3: Atalaia – Tomar
- A8/IC36: Variante Sul de Leiria
- A19/IC2: Variante da Batalha
- A33: Belverde-Coina
- A22: Lagos – Castro Marim
Ceny paliwa
Ceny paliw są nieco wyższe niż u nas. Na autostradach raczej rzadko występują, więc lepiej nie jechać na oparach. Nie ma tu problemów z jakością paliwa.
Na stacjach nie ma problemu z płatnością kartami VISA i MASTER-CARD.
Sieć LPG jest słabo rozwinięta. Stacje występują średnio do 150 – 200 km.
Hiszpanie i Portugalczycy mają swoje własne końcówki LPG ! Istnieje możliwość wypożyczenia przelotki na stacji, czasem za dodatkową opłatą.
Oznaczenia paliw
Benzyna PB 95 | Gasolina |
Olej napędowy | Diesel, Gasoleo |
Gaz LPG | GLP, Autogas |
Wymagane i zalecane dokumenty
Dokumenty osobiste pozwalające na wjazd | Dowód osobisty ważny 6 miesięcy lub Paszport ważny 3 miesiące |
Dokumenty samochodu | Dowód rejestracyjny ważne OC poruszając się samochodem firmowym lub leasingu warto mieć przy sobie upoważnienie do korzystania napisane w języku angielskim |
Inne zalecane dokumenty | karta NFZ-EKUZ ubezpieczenie NNW |
Przydatne kontakty
Numer alarmowy | 112 |
Policja | 112 |
Pogotowie | 112 |
Straż pożarna | 112 |
Pomoc drogowa | 808 508 508 |
Ambasada | adres: Av das Descobertas, 2, 1400-092 Lisboa, Portugal telefon: +351 213 041 410 faks: +351 21 3041429 e-mail: lizbona.amb.sekretariat@msz.gov.pl www: https://www.gov.pl/web/portugalia/ambasada |
Opracowanie wg. stanu prawnego na dzień 2023-07-19
na podstawie:
www.pzmot.pl
www.msz.gov.pl
Pamiętaj, że dane na tej stronie stanowią służą tylko celom ogólnoinformacyjnym i nie stanową wykładni prawnej. Nie ponosimy zatem odpowiedzialności za następstwa prawne i szkody wykorzystania niniejszego artykułu.