Ten tekst przeczytasz w 5 min.
OGÓLNIE O DROGACH, PRZEPISACH RUCHU DROGOWEGO I KULTURZE JAZDY
Drogi we Francji są dobre, w większości dobry aczkolwiek zdarzają się fragmenty zniszczone. Kierowcy we Francji są różni, dlatego warto bardziej uważać na drodze, zwłaszcza w południowej części kraju.
Dopuszczalna ilość alkoholu – 0,50
Ograniczenia prędkości
Teren zabudowany | 50 km/h |
Poza terenem zabudowanym | 90 km/h / 80 km/h przy opadach |
Drogi ekspresowe | 110 km/h / 90 km/h przy opadach |
Autostrady | 130 km/h / 110 km/h przy opadach |
Wyposażenie pojazdu
Światła 24 h | Zalecane przez cały rok |
Pasy bezpieczeństwa | TAK |
Kamizelka | TAK, dla wszystkich pasażerów poza terenem zabudowanym |
Apteczka | Zalecana |
Trójkąt | TAK |
Gaśnica | Zalecana |
Linka holownicza | Nie ma specjalnych przepisów |
Koło zapasowe | Nie ma specjalnych przepisów |
Żarówki zapasowe | TAK |
Opony zimowe | Zalecane w zimie |
Inne przepisy
- Wideo rejestratory ze względny na niejednoznaczne przepisy warto schować
- WYMAGANE jest zabezpieczenie antywłamaniowe (!)
- ZALECANY a w niektórych regionach WYMAGANY jest alkomat.
- Można spać w camperach poza kempingami, ale mogą to wyłączać przepisy lokalne.
- Dzieci do 10 lat nie mogą jechać na przednim fotelu, i muszą mieć specjalne foteliki lub podwyższenia.
- We Francji od 2017 r obowiązują specjalne strefy ekologiczne (!) które ograniczają ruch, więcej poniżej w opłatach.
Dziwne znaki
Znak ten może znaleźć się nad niektórymi pasami dróg różnego typu i oznacza rezerwację danego pasu dla pojazdów, które przewożą więcej niż jedną osobę lub są zeroemisyjne. Warto go przestrzegać, ponieważ kary są bardzo wysokie.
Opłaty drogowe
Obowiązują opłaty na autostradach poprzez system bramek i bilecików lub płatne za przejazd przez bramki. Występuje także system automatycznych bramek z koszykami gdzie wrzuca się 1 lub 2 euro. Istnieje także system poboru opłat podobny do viaAUTO i wymaga zakupu dodatkowego urządzenia. Wiele odcinków autostrad jest bezpłatnych, jednakże te, które są płatne są bardzo drogie. Dodatkowo płatne są także niektóre mosty i tunele we Francji. Na tej stronie /https://www.viamichelin.com/ można sprawdzić ile będzie kosztował przejazd daną drogą.
Opłaty ekologiczne
Poza opłatami za autostrady od 2017 r. zostały utworzone strefy ekologiczne zwane Crit’Air i nawet na stronie tej winiety był kiedyś napis WYSOKIE MANDATY. Dlatego należy się ściśle zapoznać gdzie takie strefy są oraz w jakim dniu (może się to zmieniać), a także w jakim dniu jakie samochody mogą wjechać z którą winietą.
W uproszczeniu (bo chyba nikt łącznie z autorem projektu nie wie do końca jak to działa) wygląda to tak: musisz kupić winietę (teoretycznie bezterminową, chyba że zmienisz auto, wymienisz silnik, zamontujesz LPG,CNG) na samochód za 30 euro, żeby wjechać do określonych regionów(!) lub miast. Winieta ta jest wydawana na podstawie dowodu rejestracyjnego i można ją zamówić przez Internet TUTAJ lub po polsku TUTAJ. Winieta ta ma jeden z 6 kolorów i zależy od emisyjności silnika na podstawie normy EURO. Chyba, że masz LPG (od 2021 już nie), CNG, LNG lub hybrydę to wtedy zawsze masz kategorię 1. A każdy pełny elektryk i silnik wodorowy mają kategorię 0. I teraz musisz sprawdzać czy kategoria twojego pojazdu spełnia wymagane kategorie na danym terenie w danym dniu. Można to sprawdzić na stronie CRIT’Air lub przez aplikację, którą można znaleźć w sklepie google.
Jak widać może to działać tak – jedziesz sobie nad morze we Francji samochodem kategorii 3 (Passat z 2010r 2.0 TDI) gdzie wymagana jest kategoria 3. Parkujesz pod hotelem i w dzień wyjazdu ktoś stwierdza że od dzisiaj wymagana jest w tym regionie kategoria 2. No i jesteś w czarnej i to głęboko bo nie możesz wyjechać chyba, że na lawecie. Ten system to generalnie pułapka. Bo mandat to nawet 400 euro.
Samochody nie spełniające normy EURO 2 (wyprodukowane przed 2000 rokiem) nie dostaną winiety chyba, że mają LPG wówczas kategoria 1.
Ceny paliwa
Ceny paliw we Francji to jest kosmos, ceny są bardzo wysokie. Sieć stacji jest rozbudowana, ale poza autostradami po godzinie 17 stacje są zamykane. Na części stacji są dystrybutory automatyczne pobierające opłaty kartą z góry zazwyczaj 20 lub 50 euro. Jeżeli nie zatankuje się za tą kwotę to po kilku dniach różnica jest zwracana.
Na stacjach nie ma zazwyczaj problemu z płatnością kartami VISA i MASTER-CARD. Ale zalecam posiadanie gotówki miejscowej.
Sieć LPG jest przeciętnie rozwinięta i miejscami trzeba się naszukać stacji. (nie zawsze jest też LPG przy drogach szybkiego ruchu). LPG można sobie samemu zatankować, choć czasem mają dziwne pistolety. Po godzinie 17 może być problem z tankowaniem LPG bo nie automatycznych dystrybutorów do nich.
Końcówki LPG typu włoskiego (Polskie 😉 )
Oznaczenia paliw
Benzyna PB 95 | Euro sans plomb |
Olej napędowy | Diesel, Gazole |
Gaz LPG | Autogas, GPL |
Wymagane i zalecane dokumenty
Dokumenty osobiste pozwalające na wjazd | Dowód osobisty ważny 6 miesięcy lub Paszport ważny 3 miesiące |
Dokumenty samochodu | Dowód rejestracyjny ważne OC W przypadku posiadania samochodu służbowego lub jeżeli właściciela pojazdu nie ma w samochodzie warto mieć upoważnienie napisane w języku francuskim. |
Inne zalecane dokumenty | karta NFZ-EKUZ ubezpieczenie NNW |
Przydatne kontakty
Numer alarmowy | 112 |
Policja | 112 |
Pogotowie | 112 |
Straż pożarna | 112 |
Pomoc drogowa | +33 438 498 349 |
Ambasada | +33 143 173 405 e-mail: paris.amb.info@msz.gov.pl https://paryz.msz.gov.pl 1, rue de Talleyrand, 75343 Paris Cedex 07 |
Opracowanie wg. stanu prawnego na dzień 2019-01-26
Zaktualizowany dnia : 2023-03-12 (naprawiono linki i LPG przestało być ekologiczne)
na podstawie:
www.pzmot.pl
www.msz.gov.pl
Pamiętaj, że dane na tej stronie stanowią służą tylko celom ogólnoinformacyjnym i nie stanową wykładni prawnej. Nie ponosimy zatem odpowiedzialności za następstwa prawne i szkody wykorzystania niniejszego artykułu.